Algemene voorwaarden
Definities
-
Media Tok, gevestigd te Doetinchem onder KvK nr. 831.472.76.
-
Klant: Degene met wie Media Tok een overeenkomst is aangegaan.
-
Partijen: Media Tok en klant samen.
-
Consument: een klant die tevens een individu is en die als
privépersoon handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
-
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen,
werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens
Media Tok.
-
Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat
uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
-
Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en of afwijkend
algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Prijzen
-
Alle prijzen die Media Tok hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief
btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of
transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
-
Alle prijzen die Media Tok hanteert voor zijn producten, op zijn website
of die anderszins kenbaar zijn gemaakt.
-
Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die
Media Tok niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het stand komen van de
overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijs verhogingen.
-
De consument heeft recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van
een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke
regeling.
Gevolgen niet tijdig betalen
-
Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Media Tok
gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet handelstransactie in rekening te brengen
vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand
wordt gerekend.
-
Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke
incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Media Tok.
-
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding
voor buitengerechtelijke incassokosten,
-
Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Media Tok zijn verplichtingen
opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
-
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling
aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Media Tok op de klant onmiddellijk
opeisbaar.
-
Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst
door Media Tok, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Media Tok te
betalen.
Recht op reclame
-
Zodra de klant in verzuim is, is Media Tok gerechtigd het recht van
reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
-
Media Tok roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke
of elektronische mededeling.
-
Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht reclame,
dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan
Media Tok, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
-
De kosten voor het retouren van een product die geen stoornissen heeft
komen voor rekening van de klant.
Retourneren van producten
-
Een consument kan een online aankoop gedurend een bedenktijd van 14 dagen
zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
-
Het product niet is gebruikt
-
Het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of
aangepast
-
Het geen product is dat niet kan worden teruggestuud om hygiënsche
redenen (vleesmolen, messen, waterkoker, mixer)
-
De verzegeling nog niet intact is, indien het gaat om gegevensdragers met
digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
-
Het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft
-
De consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
-
Het geen product is die schade heeft gevonden bij de klant
-
De bedanktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
-
Op de dag nadat de consument het laatst product of ontvangen van 1
bestelling
-
Zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft
ontvangen
-
Zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen
Zodra de consument bevestigd heeft dat
hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
Producten moeten in originele staat
worden geretourneerd en mogen niet gebruikt, incompleet, of beschadigd zijn.
Bij gebruik, onvolledigheid, of schade
kan er waardevermindering plaatsvinden.
2. Retourkosten voor Grote Artikelen
Voor grote artikelen zoals wasmachines,
koelkasten, drogers, gasfornuizen en elektrische fornuizen bedragen de retourkosten €70.
3. Gratis Retourneren bij Defecten
Gratis retourneren is alleen van
toepassing op defecte artikelen.
Bij alle andere gevallen draagt de klant
bij aan een deel van de retourkosten.
4. Zelf Retourneren
Klanten kunnen ervoor kiezen het artikel
zelf te retourneren.
Grote artikelen kunnen worden afgeleverd
in de showroom op Mozartlaan 2B, 7002MB, Doetinchem.
Kleinere artikelen, zoals stofzuigers of
waterkokers, kunnen via bezorgbedrijven zoals Post.nl of DHL worden teruggestuurd.
5. Retourprocedure via de Website
Retourneren moet via de website worden
gedaan.
Voor reparaties geldt dat producten met 1
jaar garantie vallen onder de Media Tok garantie.
Klanten moeten een aanvraag indienen via
de website door op het reparatie-icoon te drukken en de vereiste informatie in te vullen.
Bij reparatieaanvragen is het verplicht
om een factuur in te leveren; zonder factuur wordt er geen garantieservice verleend.
Vergoeding van bezorgkosten
-
Indien de consument tijdig zijn herroepingsrecht gebruikt heeft gemaakt en
als gevolg daarvan tijdig de volledige bestelling aan Media Tok heeft geretourneerd, dan zal Media
Tok eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van tijdig en
volledig geretourneerd bestelling aan de consument terugbetalen. Dat is inclusie de plaats en
installatie kosten indien dat van toepassing is.
-
De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Media Tok voor
zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Vergoeding retourkosten
Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en volledige
tijdig retourneet, dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekeningen
van de consument, tenzij de consument de volledige bestelling retourneert naar het door Media Tok
aangegeven retouradres.
Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en volledige
tijdig retourneet en wil het product door Media Tok laten retourneren dan zullen kosten van €70 in
rekening gebracht.
Annuleren na verzending
Zodra een product verzonden is, dienst de klant alsnog de retourkosten te
betalen. Dat is omdat het product al verzond is en niet meer op ons magazijn is. De retour kosten bedrag
is 70 euro.
Retouradres bestelling bij herroeping
Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht en het product zelf
bij Media Tok aflevert, dan betaalt de klant geen retour kosten.
Het adres waar producten naar geretourneerd kunnen worden is;
Media Tok, Mozartlaan 2B, 7002MB, Doetinchem
Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de
nakoming van enge uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Retentierecht
-
Media Tok kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval
producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten
aanzien van Media Tok heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft
gesteld.
-
De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten
waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Media Tok.
-
Media Tok is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant
mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een
schuld aan Media Tok te verrekenen met een vordering op Media Tok.
Eigendomsvoorbehoud
-
Media Tok Blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant
volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aan zien van Media Tok op grond van
wat voor Media Tok gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het
tekortscheiden in de nakoming.
-
Tot die tijd kan Media Tok zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de
zaken terugnemen.
-
Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten
niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
-
Indien Media Tok een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de
overeenkomst als ontbonden en heeft Media Tok het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente
te vorderen.
Levering
-
Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
-
Levering vindt plaats bij Media Tok, tenzij partijen anders zijn
overeengekomen.
-
Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant
aangegeven adres.
-
Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan,
heeft Media Tok het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel
alsnog is voldaan.
-
Bij te late betaling is er spraken van schuldeiserverzuim, met als gevolg
dat de klant een verlate levering niet aan Media Tok tegenwerpen.
-
Bestelde producten worden standaard alleen tot een met de drempel van het
aangegeven adres geleverd, tenzij het anders is afgesproken of er extra service is
aangekocht.
Levertijd
-
De door Media Tok opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant
bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen
uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
-
De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het online volledig
heeft afgerond en daarvan een bevestiging mail heeft gekregen van Media Tok
-
Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op
schadevergoeding en evenmin het recht op de overeenkomst te ontbinden, tenzij Media Tok niet binnen
14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders
hebben afgesproken.
Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door
hem bestelde producten tijdig kan plaats vinden. Bij niet aanwezig zijn tijdens het leveren van
bestelling na het maken van een afspraak met de klant kunnen er kosten in rekening gebracht
worden.
Transport kosten
Transportkosten zijn voor rekening van Media Tok, tenzij partijen hierover
iets anders hebben afgesproken.
Verpakking en verzending
-
Indien de verpakking van een gekeverd product geopend of beschadigd is,
dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door expediteur c.q.
bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Media Tok niet aansprakelijk kan
worden gehouden voor eventuele schade.
-
Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij
eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te
melden aan Media Tok, bij gebreke waarvan Media Tok niet aansprakelijk kan worden gehouden voor
eventuele schade.
Montage/Installatie
Hoewel Media Tok zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo
goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval
van opzet of grove schuld.
Garantie
-
De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op
defecten, veroorzaakt door ondeugdelijke fabricage, constructie of materiaal.
-
De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade
ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of
ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan
worden vastgesteld.
-
Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het
voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze
juridisch en/of feitelijk worden, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het
product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
Vrijwaring
De klant vrijwaart Media Tok tegen alle aanspraken van derden die verband
houden met de door Media Tok geleverde producten en/of diensten.
Klachten
-
De klant dient een door Media Tok geleverd product of verleende dienst zo
spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
-
Beantwoord een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de
klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Media Tok daarvan zo
spoedig mogelijk, toch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de
hoogte te stellen.
-
Consumenten dienen Media Tok uiterlijk binnen 2 maanden na constatering
van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
-
De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming, zodat Media Tok in staat is hierop adequaat te reageren.
-
De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een
overeenkomst tussen partijen.
-
Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit in er
ieder geval niet toe leiden dat Media Tok gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten
dan zijn overeengekomen.
Ingebrekestelling
-
De klant dient ingebrekestellingen online kenbaar te maken aan Media
Tok.
-
Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling
Media Tok ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als Media Tok een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen
hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Media Tok
verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid Media Tok
-
Media Tok is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant
lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
-
Indien Media Tok aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts
aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een
overeenkomst.
-
Media Tok is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolg
schade, gederfde winst, gemiste besparing of schade aan derden.
-
Indien Media Tok aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot
het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij
gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de
aansprakelijkheid beperkt tot het ( gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft.
-
Alle afbeeldingen, foto’s kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de
website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen
aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of
opschorting van enige verplichting.
Vervaltermijn
Elke recht van de klant op schadevergoeding van Media Tok vervalt in elke
geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee
wordt niet uigesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Bergerkijk Wetboek.
Recht ontbinding
-
De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Media Tok
toerekenaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien
haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
-
Is de nakoming van de verplichtingen door Media Tok niet blijvend of
tijdelijk onmogelijk, fan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Media Tok is verzuim is.
-
Media Tok heeft het recht de overeenkomst met de klant de ontbinden,
indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig aankomt, dan
wel indien Media Tok kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te verzen
dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
-
In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat
een tekortkoming van Media Tok in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet
aan Media Tok kan worden toegerekend in een van de wil van Media Tok onafhankelijke situatie,
waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt
verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Media Tok kan
worden verlangd.
-
Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet
uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen,
etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte
stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen,
overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en
werkonderbrekingen.
-
Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Media Tok 1 of meer
verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Media
Tok er weer aan kan voldoen.
-
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen
heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk
ontbinden.
-
Media Tok is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding
verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Wijziging algemene voorwaarden
-
Media Tok is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te
vullen.
-
Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden
doorgevoerd.
-
Grote inhoudelijke wijzigingen zal Media Tok zoveel mogelijk vooraf met de
klant bespreken.
-
Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene
voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
-
Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan
derden worden overgedragen zonder de voorafgaande
-
schriftelijke instemming van Media Tok 2. Deze bepaling geldt als een
beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk
Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
-
Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene
voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden
niet aan.
-
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen
door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Media Tok bij het opstellen van de
voorwaarden op dat
punt voor ogen had.